مشاهدات خبرنگاران و بازدید کنندگان از یازدهمین نمایشگاه کتاب کرمانشاه ، نشان از خلوتی  و بی رمقی نمایشگاه امسال داشت اما آقای رحیمی زنگنه، مدیرکل اداره ارشاد اسلامی  با ارائه آمار عجیب و غریب سعی بر این دارد که استقبال از این نمایشگاه را  در حد عالی و کم نظیر جلوه دهد.

مشخصا پس از گزارش خبرنگار ایسنای کرمانشاه با عنوان"حضور کمرنگ کرمانشاهیان در نمایشگاه کتاب کرمانشاه!"  جناب آقای زنگنه سراسیمه مصاحبه ای را ترتیب دادند و اظهار نمودند: استقبال از نمایشگاه کتاب کرمانشاه کم نشده است. رحیمی زنگنه اظهار کرد: امسال 50 میلیون تومان بیش از سال گذشته بن کتاب به کرمانشاه داده شده و در سه روز برپایی نمایشگاه نزدیک به 270 میلیون تومان بن به فروش رفته است و با این میزان فروش طی سه روز، احتمال فروش تمامی 650 میلیون تومان بن تا پایان زمان برپایی نمایشگاه وجود دارد.

رحیمی زنگنه اظهار کرد: اگر از نمایشگاه استقبال نشده این میزان بن چطور به فروش رفته است؟

همینجا قبل از اینکه وارد بحث آماری شویم ذکر این نکته خالی از لطف نیست : درست است فروش نرفتن بن ها نشان از وضعیت قرمز آمار بازدید کنندگان دارد اما فروش تمام بن ها به هیچ وجهه نشان از استقبال زیاد  مردم از نمایشگاه نیست چرا که اگر میانگین بن ها را 35 هزار تومان در نظر بگیریم  کل 650 میلیون بن کتاب  به 18500 نفر می رسد.حتا اگر حداقل بن ها را در نظر بگیریم و فرض کنیم همه فقط از بن های 20 هزاری استفاده کرده اند باز کل مبلغ بن ها نصیب 32 هزار نفر می شود .پس فروش کل بن ها به هیچ عنوان نشان دهنده استقبال بی نظیر(!) مردم از نمایشگاه نمی باشد. به هر حال در بدترین حالت ممکن آمار کل بازدیدکنندگان از نمایشگاه، از32 هزار نفر بیشتر است.

رحیمی زنگنه در پایان نمایشگاه ادعا می کنند نزدیک به 500 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند!.علاوه بر این در پایان نمایشگاه ادعا می شود که کل فروش نمایشگاه کتاب 2 میلیارد تومان بوده است.

به این ارقام توجه بفرمایید 500000 نفر بازدید کننده ، 2000000000 تومان فروش . با فرض درستی این آمار، اگر میانگین خرید بازدید کنندگان را فقط 20000 تومان قرار بدهیم و 2 میلیارد را بر 20 هزار تومان تقسیم کنیم حاصل 100 هزار می شود. یعنی از 500 هزار نفر بازدید کننده 400 هزار نفر علاقمند به کتاب که رنج ترافیک و دوری راه و اتلاف وقت و هزینه را برخود تحمیل کرده اند دست خالی از نمایشگاه برگشته اند!!!. این بدین معنی است که 400 هزار نفر که 80 درصد آمار جامعه بازدید کنندگان را تشکیل می دهند حتا یک کتاب مورد علاقه خود را در نمایشگاه نیافته اند و از آنجا ناراضی برگشته اند.

پس با این وجود ، همیشه بزرگ کردن آمار و ارقام نشانه خوبی نمی باشد.

با همه ی این تفاسیر،فقط بخشی از تقصیراتِ عدم استقبال از نمایشگاه کتاب به گردن مدیر کل ارشاد اسلامی می باشد اما نمیدانم چرا ایشان پس از گزارش ایسنا بدینگونه دستپاچه شدند به این آمار نگاه کنید و ببینید ارقام ناگهان چگونه دو برابر می شوند!!!( از سایت اداره ارشاد استخراج شده است):

بیش از 74 میلیون تومان بن در دومین روز نمایشگاه کتاب کرمانشاه به فروش رسید

نزدیک به 89 میلیون تومان بن در سومین روز نمایشگاه کتاب به فروش رسید(روز جمعه)

بیش از 84 میلیون تومان بن در چهارمین روز یازدهمین نمایشگاه کتاب به فروش رسید

 پس از گزارش ایسنا با عنوان(حضور کمرنگ کرمانشاهیان در نمایشگاه کتاب کرمانشاه!)

فروش 141 میلیون تومان بن در یازدهمین نمایشگاه کتاب کرمانشاه در روز پنجم

بیش از 144 میلیون تومان بن در پایان ششمین روز نمایشگاه کتاب بفروش رسید

از آمار فروش که بگذریم بد نیست اشاره ای به تعداد غرفه های نمایشگاه هم بکنیم.آقای مدیر کل مدعی شده اند که 450 غرفه در اختیار ناشرین قرار گرفته است!! در حالی که کل غرفه ها 180 عدد می باشد.(106 غرفه عمومی و 74 غرفه درسی) . به اختلاف 450 و 180 توجه کنید. اینکه اداره ارشاد اسلامی چرا فکر نکرده اند که ممکن است دم خروس از بیلبوردهای نصب شده  که حاوی لیست ناشرین است، بیرون بزند خدا می داند!(این بیلبوردها دم در سالن ها نصب شده بودند!!!)

 

با این وجود برگزاری نمایشگاه در سال آینده با مشکلات فراوانی همراه است. ناشر و کتابفروش به آمار وارقام ارائه شده هیچ اهمیتی نمی دهند بلکه آنها فروش خودشان  را ملاک خود قرار خواهند داد.